RESULTS OF THE COMPARATIVE ANALYSIS OF THE SONGS RECORDED IN SAINGILO AND SAMTATSQARO


Today Heretian folk songs are single-part; however some features characteristic to them such as hidden two-part nature, local names for voice parts – clearly indicate, that multipart singing once existed here. From the 17th century Hereti was ruled by Persia, from 1921 it has been under the governance of by Azerbaijan. The persecuted from the village of Qoraghani, Kakhi district, founded the village of Samtatsaro (currently Dedoplistsqaro district) in Georgia in 1931.
It turned out that the Ingiloyans’ singing changed at certain extent after moving to Samtatsqaro. The changes in the singing of Samtatsqaro clearly indicate to its degradation, expressed in the following: feeling of supportive tone is mostly lost in song melodies due to which the song ending becomes illogical. Sometimes the ending sounds normal, but has illogical beginning. observed are the cases of the performance of traditional Ingiloyan verbal texts on different (e. g. urban) melodies. Also documented are entirely logical examples. But this is not a frequent occurrence. Tendency to the disappearance of some songs (mostly comic ones) is also observed. According to linguist Grigol Imnaishvili speech of the Kedelians had obvious impact on the inhabitants of Samtatsqaro, but no such thing is observed in music. Neither the Acharans settled in Samtatsqaro have to do anything with this, as I recorded the melodies from elder Ingiloians.



ИТОГИ СРАВНИТЕЛЬНОГО АНАЛИЗ ПЕСЕНЬ, ЗАПИСАННЫХ В САИНГИЛО И САМТАЦКАРО


Геретские песни на сегодняшний день являются одноголосными, хотя скрытое двухголосие и местные имена голосов – ярко указывают о некогда существующем многоголосии.
Начиная с ХVIIвека, на Герети распространяется юрисдикция Персии, а с 1921года регион оказывается в составе Азербайджана. В 1931 году, опосаясь разгромов, беженцы из села Кораган Кахского раиона перебрались обратно в Грузию и создали село по имени Самтацкаро (сегодня раион Дедоплисцкаро)
Как выясняется, в песнях Ингилойского населения после переселения в Самтацкаро, произашли изменения, в которых явно усматривается некая деградация. Зто выражается в следующем: В большенстве из них утеряно восприятие устойчивого тона, что лишает оканчания логики; т.е. в песенных напевах концовки становятся нелогичными; Встречаются случаи, когда концовки логичны, но алогичными являются начало песень; Можно отметить случаи, когда традиционные ингилоисские тексты исполняются на других мелодиях (например, городских); Изредко, (правда нечасто), встречаются и цельные, логично выстроенные песни.
По мнению лингвиста Григола Имнаишвили в лексике населения Самтацкаро четко прослеживаются элементы диалекта Кедского региона. Что касается музыкального языка, там мною не найдены примеры таких следов. Думаю, невозможность выявления случаев влияния переселенных в Самтацкаро аджарцев в 1980 году определены и тем, что все напевы мной записаны от старейших ингилоицев.



საინგილოსა და სამთაწყაროში ჩაწერილი სიმღერების შედარებითი კვლევის შედეგები


ჰერული ხალხური სიმღერა დღეს ერთხმიანია, თუმცა _ ფარული ორხმიანობა, ხმების ადგილობრივი სახელები _ აშკარად მიგვითითებს მრავალხმიანობის ოდესღაც არსებობაზე. ჰერეთს მეჩვიდმეტე საუკუნიდან სპარსეთი, 1921 წლიდან კი აზერბაიჯანი განაგებს. რბევების შედეგად კახის რაიონის სოფელ ყორაღნიდან გამოქცეულებმა 1931 წელს საქართველოში დაარსეს სოფელი სამთაწყარო (ამჟამად დედოფლისწყაროს რაიონი).
როგორც ირკვევა, სამთაწყაროში დასახლების შემდეგ ინგილოთა სიმღერა გარკვეულწილად შეიცვალა სამთაწყაროელთა სიმღერაში მომხდარი ცვლილებები აშკარად მიუთითებს მის დეგრადაციაზე. ეს გამოიხატება შემდეგში: სასიმღერო ჰანგებში უმეტესად დაკარგულია საყრდენი ტონის შეგრძნება, რის გამოც დაბოლოება არალოგიკური ხდება. სასიმღერო ჰანგებში დაბოლოება არალოგიკურია. ზოგჯერ დაბოლოება ნორმალურად ჟღერს, მაგრამ არალოგიკურია დასაწყისი. შეინიშნება ტრადიციული ინგილოური ტექსტების სხვა (მაგალითად, ქალაქურ) მელოდიაზე შესრულების ფაქტებიც. მართალია, გვხვდება თავიდან ბოლომდე ლოგიკური ნიმუშიც, მაგრამ ეს არც ისე ხშირია. ენათმეცნიერ გრიგოლ იმნაიშვილის აზრით სამთაწყაროელებზე ქედელების მეტყველების გავლენა აშკარა ყოფილა, მაგრამ მუსიკაში ამგვარი რამ არ დასტურდება. არაფერ შუაში უნდა იყოს სამთაწყაროში 1980 წელს ჩამოსახლებული აჭარლებიც, ვინაიდან ჰანგები მე ხანდაზმული ინგილოებისგან ჩავიწერე.