THREE CYCLES OF 24 PRELUDES BY SULKHAN TSINTSADZE


In the present article is considered a big cycles of preludes by a famous Georgian Composer Sulkhan Tsintsadze. The prelude (as miniature) genre was used by composer in different periods of his oeuvre - he created three cycles of 24 preludes: for piano (1971), for cello and piano (1980), for violin and chamber orchestra (1987). In the article abovementioned cycles are discussed according to the following parameters: structure of the cycle, specificities of the genre of prelude, musical composition, harmonic system, national folk traditions, interrelations between different genres, interpretation of an instrument. As a result of the research there are marked out the similar and different characteristics between the cycles of preludes by Sulkhan Tsintsadze.


ТРИ ЦИКЛА 24 ПРЕЛЮДИЙ СУЛХАНА ЦИНЦАДЗЕ


В данной статье рассматриваются большие прелюдийные циклы известного грузинского композитора Сулхана Цинцадзе. Композитор использовал жанр прелюдии (миниатюры) в разные периоды творчества, так как создал три цикла 24 прелюдий: для фортепиано (1971), для виолончели и фортепиано (1980), для скрипки и камерного оркестра (1987). В статье вышеупомянутые циклы анализируются по следующим параметрам: структура цикла, жанровые особенности прелюдий, музыкальная форма, гармоническая система, национальные фольклорные традиции, жанровые взаимосвязи, трактовка инструмента. В результате исследования выявлены общие и различные характерные черты прелюдийных циклов Сулхана Цинцадзе.


სულხან ცინცაძის 24 პრელუდიის ციკლები


წინამდებარე სტატიაში განხილულია გამოჩენილი ქართველი კომპოზიტორის სულხან ცინცაძის პრელუდიების დიდი ციკლები. პრელუდიის (როგორც მინიატურის) ჟანრს კომპოზიტორი შემოქმედების სხვადასხვა ეტაპზე მიმართავდა, შექმნა რა 24 პრელუდიის სამი ციკლი ფორტეპიანოსთვის (1971 წ.), ჩელოსა და ფორტეპიანოსთვის (1980 წ.) და ვიოლინოსა და კამერული ორკესტრისთვის (1987 წ.). სტატიაში ზემოაღნიშნული სამივე ციკლი გაანალიზებულია შემდეგი პარამეტრების მიხედვით: ციკლის აღნაგობა, პრელუდიის ჟანრული თავისებურებები და მუსიკალური ფორმა, ჰარმონიული სისტემა, ეროვნული ფოლკლორული ტრადიციები, ჟანრული ურთიერთკავშირები, საკრავის გააზრება. კვლევის შედეგად გამოვლენილია ს. ცინცაძის ციკლებს შორის საერთო და განმასხვავებელი ნიშან-თვისებები.