THE ROLE OF PROFESSIONAL CHOICE CONGRUENT WITH PERSONALITY TYPE IN STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENTS


The aim of the research presented in the article is to study the role of professional choice congruent with personality type in students’ academic achievements. Student’s academic skills and diligence (study efforts spent by the student) are considered as predictors of academic achievements. According to the study results only 14% of variance of students’ academic achievements’ indicator (GPA) can be assigned to academic skills and efforts spent on studying. However, this indicator increases up to 25% among those students who choose their profession according to their personality type. Academic achievement indicator of these students is positively correlated with indicators of academic skills and study efforts; however, correlation between these variables is not demonstrated among students who do not follow professional choice congruent with their personality. In case of a wrong professional choice a student has to spend more efforts to achieve academic success.


РОЛЬ КОНГРУЭНТНОГО ЛИЧНОСТИ ПРОФЕСИОНАЛЬНОГО ВЫБОРА В АКАДЕМИЧЕСКИХ ДОСТИЖЕНИЯХ СТУДЕНТОВ


В статье представлено исследование, целью которого является изучение роли конгруэнтного личности професионального выбора в академических достижениях студентов. Предикторами академических достижений рассматриваем академические способности и усидчивость (потраченное на учебу усилия). Согласно результатам исследования, только 14% вариабельности показателя академических достижений студентов можно объяснить академическими способностями и усилиями потраченными на учебу. Однако, этот показатель возрастает до 25%-ов в случае тех студентов, которые выбрали професию в соответствии собственного личностного типа. Показатели этих студентов положительно коррелируют с академическими способностями и потраченными усилиями на учебу. Отметим, корреляция между этими переменными не фиксируется для тех студентов, которые не учатся на конгруэнтных личности професиональных направлениях. При неправильном выборе професии студенту приходится тратить больше усилий на учебу для достижения академических успехов.


პიროვნების კონგრუენტული პროფესიული არჩევანის როლი სტუდენტთა აკადემიურ მიღწევებში


სტატიაში წარმოდგენილი კვლევის მიზანია, შევისწავლოთ პიროვნების კონგრუენტული პროფესიული არჩევანის როლი სტუდენტთა აკადემიურ მიღწევებში. კონგრუენტული პროფესიული არჩევანთან ერთად, აკადემიური მიღწევების პრედიქტორებად განვიხილავთ სტუდენტის აკადემიური უნარებსა და სიბეჯითეს (მის მიერ სწავლაზე დახარჯულ ძალისხმევას); კვლევის შედეგების თანახმად, სტუდენტთა აკადემიური მოსწრების მაჩვენებლის ვარიაბილურობის მხოლოდ 14% შეიძლება აიხსნას აკადემიური უნარებითა და სწავლაზე დახარჯული ძალისხმევით, თუმცა ეს მაჩვენებელი 25%-მდე იზრდება იმ სტუდენტების შემთხვევაში, რომლებმაც პროფესია საკუთარი პიროვნული ტიპის შესაბამისად აირჩიეს. კვლევის შედეგები ცხადჰყოფს, რომ პროფესიის არასწორად არჩევის შემთხვევაში სტუდენტს მეტი ძალისხმევის დახარჯვა უხდება სწავლის პროცესში წარმატების მისაღწევად.