GIYA KANCHELI – NIGHT PRAYERS


The 90s, so called post-soviet period of the last century might be characterized as the hardest times for Georgian culture in general. Collapse of the soviet empire with its diverse processes made an impact on Culture and Art. The problem about the interrelation between individual and global has been raised with the new strength; moreover the Georgian compositional school has had to find its place in a new circumstances and put itself on a world musical map. The fact about the “New” and “Old” generation relationships – composers making the history of Georgian music in 60-80 and younger ones so called “new comers” –should not be underestimate. The crises of the 90s have been painfully reflected mainly by the generation of “Fathers”. G.Kancheli’s works especially of emigration period are evident examples of the controversy of that time. Although Giya Kancheli as a composer from the eastern block, turned out to be among the most successfully established composers in the European musical market. In addition he has done it without a radical style change. Cycle of “prayers” is the first composition written in emigration period and shows the crises of the certain stage in the composer’s life.


Г.КАНЧЕЛИ - NIGHT PRAYERS


NIGHT PRAYERS Г.Канчели пренадлежат к периоду эмиграции. В статье рассматриваются кризисные 90-ые, место и значение композитора в пост советской грузинской музыке, концепция произведения. А также вопросы стиля


გია ყანჩელი - ღამის ლოცვანი


გასული საუკუნის 90-იანი წლები ერთ-ერთი ყველაზე მძიმე და კრიზისული პერიოდია საქართველოსთვის, როგროც პოლიტიკურ-ეკონომიკური ისე კულტუურის განვითარების თვალსაზრისით. საბჭოთა იმპერიის დაშლამ და მასთან დანმდევმა არაერთმნიშვნელოვანმა პროცესებმა გავლენა მოახდინეს კულტურაზე და მათ შორის მუსიკალურ ხელოვნებაზეც: 90 წლებმა, ანუ როგორც მას დღეს ვუწოდებთ პოსტსაბჭოთა პერიოდმა, მთელი სიმწვავით დასვა საკითხი ინდივიდუალურისა და გლობალურისა ურთიერთმიმართების შესახებ; მეტიც, ქართული საკომპოზიტორო სკოლის წარმომადგენლებს შეიძლება ითქვას, „თავიდან“ მოუხდათ კუთვნილი ადგილის მოპოვება მსოფლიო მუსიკალურ რუქაზე. არც ის უნდა დაგვავიწყდეს, რომ პოსტსაბჭოთა პერიოდში მოღვაწეობას განაგრძობენ უფროსი თაობის კომპოზიტორები და ამავე დროს ასპარეზზე გამოდიან ქართული მუსიკის ახალი თაობის წარმომადგენელბიც. უნდა აღინიშნოს, რომ 90-იანი წლების კრიზისი განსაკუთრებით მტკივნეულად აისახა სწორედ იმ თობაზე, რომელიც 60-80 წლებში გამოვიდა ასპარეზზე. გია ყანჩელის შემოქმედება, განსაკუთრეიბით კი მისი ემიგრაციის პერიოდი ამ წინააღმდეგობრივი პროცესების ნათელი მაგალითია. გია ყანჩელის შემოქმედება ერთადერთი აღმოჩნდა იმ სამოციანელთაგან, რომელმაც შეძლო დასავლურ მუსიკლაურ ბაზარზე ფეხის მოკიდება და დამკვიდრება. თანაც ეს მოახერხა ისე, რომ სტილის რადიკალური ცვლილებამდე საქმე არ მისულა; „ლოცვების“ მეტაციკლი ყანჩელის ემიგრაციის პერიოდის პირველი ნაწამოებია და უკავშირდება კომპოზიტორის ერთ-ერთ ყველაზე კრიზისულ ეტაპს.