THE ROLE OF THE EDUCATION SYSTEM IN THE PROCESS OF ENSURING EQUITY


The issue of equality in the education system has been an area of interest for researchers for decades. The social status or cultural capital of their families has a great impact on the academic performance of students. Consequently, the question is often asked what the education system should do to promote the individual development of all students and the upward migration between social classes. More precisely, what should be done for children to overcome the barriers caused by social inequality.
The purpose of the article is to review the world practice of ensuring the equality of students and what obstacles a student or a teacher faces in an unequal environment.



РОЛЬ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ОБЕСПЕЧЕНИЯ РАВЕНСТВА


Проблема равенства в системе образования была в сфере интересов исследователей на протяжении десятилетий. Социальный статус или культурный капитал их семей оказывает большое влияние на успеваемость студентов. Следовательно, часто задается вопрос, что должна делать система образования, чтобы способствовать индивидуальному развитию всех учащихся и восходящей миграции между социальными классами. Точнее, что нужно сделать, чтобы дети преодолели барьеры, вызванные социальным неравенством. Цель статьи – рассмотреть мировую практику обеспечения равенства учащихся и с какими препятствиями сталкивается студент или преподаватель в неравной среде.


განათლების სისტემის როლი თანასწორობის უზრუნველყოფის პროცესში


განათლების სისტემაში თანასწორობის საკითხი ათეული წლებია მკვლევართა ინტერესის სფეროს წარმოადგენს. მოსწავლეების აკადემიურ მოსწრებაზე მათი ოჯახების სოციალური სტატუსი თუ კულტურული კაპიტალი დიდ გავლენას ახდენს. შესაბამისად, ხშირად ისმევა კითხვა, რა უნდა გააკეთოს განათლების სისტემამ, რომ ხელი შეუწყოს ინდივიდუალურად ყველა მოსწავლეს განვითარებაში და სოციალურ კლასებს შორის აღმავალ მიგრაციაში. უფრო ზუსტად კი, რა უნდა გაკეთდეს, რომ ბავშვებმა სოციალური უთანასწორობით გამოწვეული ბარიერები დაძლიონ.
სტატიის მიზანია მიმოვიხილოთ მოსწავლეების თანასწორობის უზრუნველყოფის მსოფლიო პრაქტიკა და რა წინააღმდეგობებს აწყდება მოსწავლე თუ პედაგოგი უთანასწორო გარემოში.