However, a far earlier version of founding of music theory can be traced to the myth of Rhea Kybele, the Phrygian goddess conflated from two deities, the equivalent deity being Kumbaba in Hittite mythology. Its etymological origin might in fact be ‘kuba’ i.e. a cube, which may point towards the practice of meteorite worship prevalent in Ancient Near East.
In my paper, I will briefly explain the detailed story of Pythagorean Hammer, followed by a comparison with the myth of Rhea Kybele, Kumbaba, and other relevant evidence in order to trace its variations and paths of dissemination. Furthermore, I will reassess several models of Oriental influence in Ancient Greece, such as Orientalising Revolution and Anatolian Interfaces in order to assess their consistency with the account of the Pythagorean Hammer.
თუმცა, მუსიკის თეორიის აღმოჩენის გაცილებით ადრეული ვერსიის კვალს მივყავართ ორი ღვთაების შერწყმით შექმნილ დედოფალ კიბელეს მითთან, რომლის ეკვივალენტი ხეთურ მითოლოგიაში არის კუმბალა. მისი ეტიმოლოგია, შესაძლოა, უკავშირდებოდეს სიტყვას კუბა ანუ კუბი, რაც, სავარაუდოდ, მიანიშნებს უძველეს დროში ახლო აღმოსავლეთში გავრცელებულ მეტეორიტების თაყვანისცემის პრაქტიკაზე.
მოხსენებაში მოკლედ არის განმარტებული ისტორია პითაგორას ჩაქუჩისა, რომელიც შედარებულია რეა კიბელეს მითთან და სხვა შესაბამის ფაქტებთან, რათა თვალი მივადევნოთ მის ვარიანტებსა და გავრცელების გზას. უფრო მეტიც, გადაფასებულია აღმოსავლური გავლენის რამდენიმე მაგალითი ძველ საბერძნეთში, როგორიცაა, რევოლუციის ორიენტალიზაცია და ანატოლიური ინტერფეისები, პითაგორას ჩაქუჩზე მონათხრობთან მათი შესატყვისობის შეფასების მიზნით.